السّلام عليكم ورحمة الله وبركاته

KEPADA DATO/DATIN/ TUAN/PUAN YANG BUDIMAN, KAMI MEMERLUKAN SEBARANG SUMBANGAN ATAU ZAKAT UNTUK KEPERLUAN/PEMBIAYAAN PUSAT TAHFIZ INI. SEMOGA SEGALA KEPERIHATINAN DAN SUMBANGAN TUAN-TUAN/PUAN-PUAN AKAN DIBERI PAHALA DENGAN SETIAP HURUF YANG DIBACA OLEH PELAJAR-PELAJAR TAHFIZ DAN JUGA DIUCAPKAN JUTAAN TERIMA KASIH.

EMAIL: pbtaajaya@gmail.com

AKAUN BANK ISLAM (SG. PETANI):

(MAAHAD TAHFIZ AL-QURAN AMAN JAYA)

02020010048741

Wednesday, October 14, 2009

Kaabah Yang Mulia






Kaabah di waktu dahulu


Pandangan Kaabah dari atasnya


Ibadah Tawaf




Pandangan secara datar



Pandangan Kaabah dari atas (bird eye view)

Masjidil Haram di waktu malam



Permandangan Masjidil Haram melalui satelite


pandangan dataran


Allah Ta'ala berfirman:
إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكاً وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ
Rumah yang pertama (untuk beribadat) untuk manusia ialah di Bakkah, yang penuh dengan rahmat (keberkatan) dan menjadi hidayah untuk seluruh alam. (Ali-Imran :96)
Ali r.a berkata mengenai ayat di atas bahawa rumah-rumah kediaman telah di bangunkan sebelum Kaabah tetapi tempat yang pertama untuk beribadat kepada-Nya (Allah Ta'ala) cuma yang ini saja..
Adalah diriwayatkan dari ramai sahabat-sahabat r.anhum bahawa bahagian bumi inilah yang pertama sekali muncul keluar daripada air selepas penciptaannya dan daripadanya lah bahagian bumi yang lain terbentang dan terhampar.
Allah Taala berfirman :
وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْناً
Ingatlah kami jadikan Rumah itu tempat berhimpun untuk manusia dan tempat keselamatan.(Al Baqarah, ayat 15)
ingatlah bahawa Nabi Ibrahim a.s dan Ismail a.s membangunkan asa Kaabah dengan doa ini yang bermaksud: Tuhan kami terimalah usaha ini daripada kami kerana Kaulah Yang Maha Mendengar, Maha Mengetahui.
Tidaklah ada keraguan lagi bahawa tempat inilah yang paling mulia di mana Allah sendiri memerintahkan pembinaannya. Jibrail a.s merangkakan rancangan itu. Orang yang gagah seperti Nabi Ibrahim a.s ialah pemahat batunya dan Ismail .a.s seorang yang berkeliber menjadi pembantunya. Apakah ini tidak menggambarkan atas kepentingan dan kelebihannya daripada segi asalnya? Menurut satu riwayat daripada Ibn Saad r.a mengatakan bahawa Ibrahim a.s pada masa itu mencapai umur yang lanjut 100 tahun dan Ismail a.s berumur 30 tahun. (Durri Manthur)
Pembinaan Kaabah
1} Pendapat yang termasyur yang di terima oleh Ulama ialah Kaabah di bina oleh Malaikat kira-kira 2000 tahun sebelum terciptanya Adam a.s. Setengah Ulama yang lain telah berpendapat bahawa ini bukanlah masa yang pertama kali Kaabah di bina. Kali yang pertama ianya di bina ialah di mana Allah Taala sendiri yang menyebabkan terjadi dengan perintah-Nya, Malaikat tidak mengambil bahagian dalam pembinaannya.
2}Pendapat yang terkenal daripada ahli-ahli Hadis dan sejarah bahawa Adam a.s membinanya sekali semasa hayatnya. Menurut riwayat-riwayat bahawa Adam a.s telah mengumpulkan batu bata daripada 5 buah gunung yang berbeza; gunung Labenan, gunung Sinai, gunung Zaita, gunung Judi dan gunung Hira. Versi yang lain mengatakan bahawa Adam a.s cuma meletakkan asasnya dan daripada langit turunlah Baitul Makmur keatasnya. Kemudian pada ketika wafatnya atau pada masa banjir di zaman Nabi Nuh a.s, Baitul Makmur sekali lagi di angkat kelangit.
3}Pendapat ini dikatakan bahawa Nabi Shith a.s, anak kepada Adam a.s yang membina Kaabah.
4}Kemudian pembinaannya oleh Nabi Ibrahim a.s (di tempat yang sama) sebagaimana yang di nyatakan diatas. Dikatakan bahawa Kaabah setinggi 9 ela, panjangnya 30 ela dan lebarnya 23 ela (30x23x9). Ianya tidak beratap.
5}Pembinaan oleh Amaliqah
6}Pembinaan oleh Jurhum, kedua-dua ini daripada kaum bangsa Arab keturunan Nabi Nuh a.s
7}Pembinaan oleh Qusay iaitu salah seorang daripada datuk Nabi Muhammad s.a.w
8}Pembinaan yang dilakukan oleh orang-orang Quraish.
9}Pada tahun 64 Hijrah, tentera-tentera Yazid menyerang Mekah menentang Abdullah Bin Zubir (seorang sahabat Nabi s.a.w). Api telah dilontarkan dari luar Mekah dengan lastik yang besar. Akibatnya kain penutup Kaabah terbakar dan dindingnya rosak. Kemudian Abdullah bin Zubir r.a membina semula Kaabah. Pada kali ini dibuat mengikut hasrat Nabi s.a.w, di mana Hatem dimasukkan ke dalam bahagian Kaabah dan pitunya di atas tanah. Pembinaan ini bermula pada bulan Rejab 64 atau 65 Hijrah.
10}Pembinaan oleh Hajjaj bin Yusuf As-Thaqafi. Beliau berkata Abdullah bin Zubir r.a telah tukarkan bentuk Kaabah yang tidak sama seperti di zaman Nabi s.a.w. Pembianaan semula pada tahun 73 Hijrah.
11}Pada tahun 1021 Hijrah Sultan Ahmad Turki telah membuat beberapa pembaikan pulih ke atas Kaabah. Atapnya di tukar dan bahagian dinding yang tidak kuat telah di perkukuhkan. Cuma kerja-kerja membaik pulih sahaja di lakukan.
12}Pada tahun 1039 Hijrah ribut telah melanda dan beberapa bahagian dinding telah runtuh, Sultan Murad membina semula dinding yang roboh.
Wallahua'alam...

No comments:

Post a Comment