السّلام عليكم ورحمة الله وبركاته

KEPADA DATO/DATIN/ TUAN/PUAN YANG BUDIMAN, KAMI MEMERLUKAN SEBARANG SUMBANGAN ATAU ZAKAT UNTUK KEPERLUAN/PEMBIAYAAN PUSAT TAHFIZ INI. SEMOGA SEGALA KEPERIHATINAN DAN SUMBANGAN TUAN-TUAN/PUAN-PUAN AKAN DIBERI PAHALA DENGAN SETIAP HURUF YANG DIBACA OLEH PELAJAR-PELAJAR TAHFIZ DAN JUGA DIUCAPKAN JUTAAN TERIMA KASIH.

EMAIL: pbtaajaya@gmail.com

AKAUN BANK ISLAM (SG. PETANI):

(MAAHAD TAHFIZ AL-QURAN AMAN JAYA)

02020010048741

Friday, June 18, 2010

Menghubungkan Silatur-Rahim memurahkan rezeki dan memanjangkan umur




عَنْ ابْنِ شِهَابٍ قَالَ أَخْبَرَنِي أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ يُبْسَطَ لَهُ فِي رِزْقِهِ وَيُنْسَأَ لَهُ فِي أَثَرِهِ فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ
Diriwayatkan daripada Ibn Syihab daripada Anas bin Malik bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesiapa yang suka diluaskan rezekinya dan dilewatkan ajalnya maka hendaklah dia menghubungkan silaturrahim.”(Bukhari dan Muslim)

Hadis ini menunjukkan kepada kita dua faedah utama yang amat disukai oleh manusia. Setiap kita pasti mempunyai keinginan terhadap kedua-dua faedah utama ini iaitu rezeki yang luas dan umur yang panjang. Sememangnya pada fitrahnya kedua-dua perkara ini tertanam dalam diri manusia dan sentiasa dicita-citakannya. Pelbagai usaha dan percubaan yang dilakukan oleh manusia untuk menghimpunkan kekayaan yang banyak dan mengelakkan diri dari kelihatan tua untuk terus hidup lama. Mengapa perlu mencari pendekatan yang lain sedangkan Rasulullah s.a.w. telah menunjukkan jalan ke arahnya?
Ada banyak lagi faedah yang diperolehi daripada hubungan silaturahim. Apa yang disebutkan oleh baginda s.a.w adalah sebagai isyarat kepada rawatan jiwa manusia yang mempunyai sifat cintakan kepada harta dan panjang cita-cita dengan mengimpikan masa hadapan yang jauh. Dua sifat ini mesti dirawat dengan cara supaya keberkatan diperolehi dalam kehidupan. Keberkatan itu boleh dinyatakan sebagai rezeki yang mencukupi dan dapat memenuhi banyak keperluan walaupun sedikit, kesihatan yang berpanjangan, disukai oleh masyarakat yang ikhlas, merasa tenang dan lapang dalam menghadapi kehidupan, dikurniakan zuriat yang baik dan merasai kebahagiaan dan kedamaian.

Walaupun umur tidak panjang namun kesan dari amalan yang dilakukan menyebabkan suratan amalan terus tertulis dengan kebajikan. Ini tidak lain dan tidak bukan hasil kebajikan yang mendatangkan manfaat kepada masyarakat.

Ziarah menziarahi antara keluarga, yang jauh didekatkan dan yang dekat dieratkan lagi adalah ruang yang luas untuk melakukan kerja-kerja agama. Bukan semata-mata ziarah tetapi menghidupkan suasana kerjasama dalam kebajikan dan menyebarkan ilmu melalui perbincangan dengan cara yang tidak langsung. Maka akan ada sifat ambil tahu tentang keadaan keluarga dan dengan itu sebarang bantuan, material, emosi atau spiritual dapat dihulurkan dengan mudah.

Hubungan kekeluargaan merupakan asas yang penting dalam pembentukan masyarakat yang sejahtera. Kesefahaman dan kesepaduan antara anggota masyarakat akan terhasil apabila keluarga-keluarga yang membentuk suatu komuniti itu mempunyai hubungan yang mesra berasaskan akhlak Islam.

Keluarga yang disukai Islam ialah keluarga yang saling bekerjasama dalam keadaan senang mahupun susah, saling menyokong dan membantu ketika kelapangan dan kesempitan. Kemuliaan dan ketinggian akan diperolehi umat ini jika persaudaraan mereka utuh dan padu. Oleh kerana itu Allah Ta'ala dan RasulNya amat menekankan hubungan persaudaraan. Seseorang itu tidak boleh bersendirian dalam hidup ini melainkan memerlukan kepada pertolongan orang dengan hubungan kekeluargaan. Tentu sekali kesulitannya itu akan mendapat perhatian berdasarkan kepada hubungan persaudaraan yang terjalin itu.

Sebagai contoh, keutamaan menghulurkan sedekah kepada sanak saudara dapat dilihat melalui sabdaan Rasulullah s.a.w.:

عَنْ سَلْمَانَ بْنِ عَامِرٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ الصَّدَقَةَ عَلَى الْمِسْكِينِ صَدَقَةٌ وَعَلَى ذِي الرَّحِمِ اثْنَتَانِ صَدَقَةٌ وَصِلَةٌ
Diriwayatkan daripada Salman bin ‘Amir daripada Nabi s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya sedekah kepada orang miskin adalah satu sedekah dan kepada saudara mara dua perkara, sedekah dan hubungan.” (Nasa`i, Tirmizi dan Ibn Majah)

Hidup dalam suasana kasih sayang merupakan ciri utama masyarakat yang beriman. Allah s.w.t. berfirman: رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ
(Para sahabat itu) bersikap kasih sayang serta belas kasihan kasihan sesama sendiri (umat Islam). (al-Fath: 29)

Rasulullah s.a.w. sendiri telah meletakkan silaturahim sebagai kayu ukur kepada kesempurnaan iman itu.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيُكْرِمْ ضَيْفَهُ وَمَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ وَمَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah s.a.w. bersabda: Sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat maka hendaklah dia memuliakan tetamunya, sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat maka hendaklah dia menghubungan silaturahim, dan sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat maka hendaklah dia berkata yang baik atau hendaklah dia berdiam diri. (Bukhari)

Hadis di atas menjelaskan beberapa perkara yang menjadi tanda seseorang itu mencapai iman yang sempurna iaitu memuliakan tetamu, menghubungkan silaturahim, bercakap perkara yang baik dan menjauhkan diri daripada ucapan yang tidak elok. Semua perkara ini berpunca dari iman yang menguasai diri seseorang. Ini menunjukkan bahawa akhlak yang mulia mempunyai hubungan timbal balik dengan iman.

Supaya mendapat faedah yang besar daripada hubungan silaturahim, Rasulullah s.a.w. menyarankan kepada kita supaya mengenal asal usul keturunan.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ تَعَلَّمُوا مِنْ أَنْسَابِكُمْ مَا تَصِلُونَ بِهِ أَرْحَامَكُمْ فَإِنَّ صِلَةَ الرَّحِمِ مَحَبَّةٌ فِي الْأَهْلِ مَثْرَاةٌ فِي الْمَالِ مَنْسَأَةٌ فِي الْأَثَرِ
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah s.a.w. bersabda: Pelajarilah (jalur) keturunan kamu supaya kamu dapat menyambung tali persaudaraan kerana sesungguhnya silaturahim itu penyebab kasih sayang di kalangan ahli keluarga, menambahkan harta dan melewatkan pada kesan (yakni pertambahan umur) (Tirmizi, Ahmad dan Hakim)

No comments:

Post a Comment